Δευτέρα, 1 Απριλίου 2013

Η ευθύνη του μπαρίστα.

 Ίσως θα έπρεπε να πω ευθύνες, πληθυντικός, αλλά ας τη χαρακτηρίσω μοναδική ευθύνη με διάφορες πτυχές. Η μοναδική ευθύνη του μπαρίστα λοιπόν, είναι το φλυτζάνι που σερβίρει. Δεν είναι όμως μία απλή ευθύνη. Έχει μία ιδιαίτερη βαρύτητα. Τι την κάνει να έχει ένα ιδιαίτερο βάρος; Το υπόβαθρο του κάθε καφέ που παρασκευάζει είναι ίσως το πιο σημαντικό. Και μιλάω πάντα για καφέ ποιοτικής κατηγορίας speciality. Είμαστε ελάχιστοι στην Ελλάδα όπου έχουμε επισκεφτεί φάρμες που καλλιεργούν καφέ αυτής της κατηγορίας και μπορώ να πω, βλέποντας με τα ίδια μου τα μάτια τις διαδικασίες, το πάθος, τις έρευνες, τη μεθολογία που ακολουθούν και τη σκληρή δουλειά που χρειάζονται αυτές οι φάρμες σε τροπικές συνθήκες, να μου δίνουν αυτό το παραπάνω αίσθημα ευθύνης απέναντι στη πρώτη ύλη μου.
 Όταν ο ποιοτικής κατηγορίας speciality καφές, συλλέγεται με το χέρι προσεκτικά από τον εργάτη σύμφωνα με την απόχρωσή του, κόβοντας τον με συγκεκριμένη κίνηση του καρπού ώστε να μην αλλοιωθεί σε αντίθεση με τις φάρμες εμπορικού χαρακτήρα (commercial grade coffees) όπου χρησιμοποιούν ειδικά τρακτέρ και περνάνε μέσα από τα καφεόδεντρα και μαζεύουν ό,τι υπάρχει πάνω στα κλαδιά, τότε καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για εντελώς διαφορετική νοοτροπία προς το προϊόν.
 Η συγκομιδή βεβαίως δεν είναι παρά μόνο ένα στάδιο της παραγωγικής διαδικασίας που γίνεται εντελώς διαφορετικά στους speciality grade καφέδες. Δε χωράει σε μία παράγραφο, ούτε καν σε ένα άρθρο όλες αυτές οι διαφοροποιήσεις και τι αντίκτυπο έχουν στη γεύση. Δε με έφτασε καν η εκπαιδευτική μου εβδομάδα στον Παναμά να μου μιλάνε και να μου δείχνουν όλα αυτά.
 Σεβασμό λοιπόν σε όλη τη παραγωγική αλυσίδα για τη δουλειά που έχουν κάνει για να έχουμε τη δυνατότητα να παρασκευάζουμε καφέδες αυτής της ποιοτικής κατηγορίας.
 Η άλλη πτυχή της ευθύνης του φλυτζανιού είναι ο πελάτης. Απέναντι στο πελάτη έχουμε τεράστια ευθύνη, γιατί στην ουσία αυτός είναι που χρηματοδοτεί όλο αυτό το σύστημα (barista, roaster, fair-trade, speciality grade coffees κλπ.). Όταν του τάζουμε speciality φλυτζάνι, καλό είναι να ανταποκρίνεται το περιεχόμενο του σε αυτό. Όσο καλά και να πουλάμε τον εαυτό μας, όσο φανταχτερά και να περιγράψουμε αυτό που σερβίρουμε, όταν δοκιμάσει ο πελάτης και δεν πληρεί το φλυτζάνι τις προσδοκίες, όλα αυτά καταρρέουν σαν χάρτινος πύργος. Η ευθύνη του μπαρίστα ισχύει σε κάθε φλυτζάνι. Και λόγω της δουλειάς που προηγήθηκε για την αντίστοιχη ποσότητα και για το αντίτιμο που θα λάβουμε. Με κάθε φλυτζάνι, δίνουμε εξετάσεις. Πώς θα ανταποκριθούμε σε κάθε φλυτζάνι; Εκπαίδευση, διάβασμα, πολλές δοκιμές και να βρίσκουμε το θάρρος να μη δίνουμε καφέ που είμαστε διστακτικοί, αλλά να φτιάχνουμε άλλον.
 Off-topic: Το γράφω εδώ γιατί δε θα ασχοληθώ περαιτέρω,. Όταν μαθαίνεις κάτι, καλό είναι να κοιτάς ποιός στο λέει και τι θέλει να κερδίσει από αυτό. Αυτά για τις ραδιοαρβύλες... ;)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου